Production process simulator - Praxis

application of the integrative method as a learning resource for organizational process management concepts

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14488/1676-1901.v23i2.4975

Keywords:

Active Methodologies, Organization Management, Process Simulator

Abstract

Education in Brazil, in most of our schools, is still based on conventional teaching, employing conservative resources such as slates and lecture-style teaching. In Higher Education Institutions (HEIs), this is not very different; teaching methodologies and techniques are centered around content reproduction and transmission, resulting in uncritical and reflexively passive learning. To contribute to the improvement of the teaching and learning process, this study developed the Integrative Method (MINT). MINT is a simulated environment that combines elements of gamification theory, experiential learning, and active methodologies. The proposed method integrates the concepts of making, designing, and entrepreneurship. It utilizes technological resources along with the dynamics of a board game. This environment has been named praXis (production process simulator) and is still being refined. The beta version of the software (referred to as the platform) has already been tested for two years in undergraduate business administration classes, production engineering classes, and a post-secondary logistics course. The results are significant and point to praXis as an educational resource that enhances learning, enabling the practice of fundamental organizational management concepts.

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Author Biographies

Gustavo Lopes Olivares, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (UFRRJ), Seropédica, RJ.

Graduado em Administração de Empresas pela Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (1994), Mestre em Ciência de Engenharia pela Universidade Estadual do Norte Fluminense Darcy Ribeiro (2003), Doutor em Engenharia de Produção pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (2011) e Pós-Doutorado pelo Programa Pós-Graduação em Cognição e Linguagem - PGCL da Universidade Estadual do Norte Fluminense Darcy Ribeiro (2023). Atualmente professor Associado do Departamento de Administração Pública da Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro. Atua nas áreas de Sistemas de Informação e Gestão da Produção, nos seguintes temas: Tecnologia da Informação e da comunicação, metodologias ativas, gamificação, ensino-aprendizagem, jogos de empresa e desenvolvimento de soluções computacionais.

Amanda Aparecida Passalini, Instituto Federal Fluminense (IFF), Rio de Janeiro, RJ, Brasil.

Possui graduação em Licenciatura em Ciências Biológicas pela Universidade Salgado de Oliveira (2004) e Licenciatura em Pedagogia pela Universidade Estadual do Norte Fluminense (2022). Pós-graduada no Curso de Especialização em Análises Clínicas pela Universidade Iguaçu (2006) e Especialização em Educação Profissional Integrada a Educação Básica na Modalidade de Educação de Jovens e Adultos pelo Instituto Federal do Espírito Santo (2013). Mestranda em Ensino e Suas Tecnologias pelo Instituto Federal Fluminense. Atuou como Chefe de Gabinete, como Subsecretária Municipal de Educação e Gerente de Educação de Jovens e Adultos da Secretaria Municipal de Educação, Cultura e Esporte de Campos dos Goytacazes. Atuou como Gerente de Educação de Jovens e Adultos, na Secretaria Municipal de Educação e Cultura de São Francisco de Itabapoana. Servidora Pública na Secretaria de Estado de Educação do Rio de Janeiro. Atualmente Diretora Regional Pedagógica da Região Norte Fluminense da SEEDUC - RJ.

Edson Azevedo Filho, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (UFRRJ), Seropédica, RJ.

Doutorado em Sociologia Política pela Universidade Estadual do Norte Fluminense - UENF (CCH), Mestrado em Engenharia de Produção pela UENF (CCT) e Graduação em Administração pela Universidade Federal Fluminense - UFF. Professor Associado na UENF do Laboratório de Gestão e Políticas Públicas - LGPP/CCH. Diretor Administrativo da TEC Incubadora na gestão 2022-2025. Possui como áreas de interesse: empreendedorismo, inovação e desenvolvimento regional, gestão estratégica e análise prospectiva.

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Published

2023-11-22

How to Cite

Olivares, G. L., Passalini, A. A., & Azevedo Filho, E. (2023). Production process simulator - Praxis: application of the integrative method as a learning resource for organizational process management concepts. Revista Produção Online, 23(2), 4975 . https://doi.org/10.14488/1676-1901.v23i2.4975