Cost management as a pricing tool and aid in decision-making in a service provider

Authors

  • Ícaro Guilherme Félix da Cunha Universidade de São Paulo (USP), São Carlos, SP, Brasil. https://orcid.org/0000-0003-1633-2475
  • Renata Veloso Santos Policarpo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Minas Gerais (IFMG), Congonhas, MG, Brasil.

DOI:

https://doi.org/10.14488/1676-1901.v23i3.4724

Keywords:

Costs management, Provision of services, Cost model, Action research, Micro and small enterprises

Abstract

The aim of this article is, through action research, a cost management and decision-making model in micro and small service providers has been proposed. The research was set in a junior enterprise, and to achieve the objectives of the study, semi-structured interviews were carried out, in order to overview about the company and support the construction of the decision ruler. The research also included the analysis of secondary data, such as: document analysis and bibliographic research. Data analysis allowed us to determine Income Statements for the years 2019 and 2020 and with this project the cost forecast for the year 2021, to support the model proposal. The decision ruler was built and the key factors were outlined to analyze two company projects. The results allowed us to observe that the model, in fact, offers greater rationalization in decision-making and allows the manager to negotiate artifices based on the analysis of their costs in view of the observed reality. Among the limitations of the research, the particularities of the object of study and the fact that the model does not extinguish the subjectivity intrinsic to decision-making are highlighted, as it is mainly based on qualitative criteria.

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Author Biographies

Ícaro Guilherme Félix da Cunha, Universidade de São Paulo (USP), São Carlos, SP, Brasil.

Graduado em Engenharia de Produção (IFMG/2021). Atualmente, é aluno de doutorado direto pelo programa de Engenharia de Produção da Escola de Engenharia de São Carlos (EESC) - Universidade de São Paulo (USP). Como pesquisador de doutorado, na linha de Gestão de Desempenho de Operações, investiga desenvolvimento de métricas quantitativas de ESG utilizando variáveis dos ODS para avaliar Investimentos Socialmente Responsáveis, no grupo de pesquisa ADESP.

Renata Veloso Santos Policarpo, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Minas Gerais (IFMG), Congonhas, MG, Brasil.

Departamento de Engenharia de Produção do Instituto Federal de Minas Gerais de Congonhas. Graduada em Administração (UFSJ/2002) e Ciências Contábeis (FUMEC/2019), possui mestrado em Administração (FUMEC/2009), especialização em Gestão estratégica em Finanças (UFSJ/2006), MBA em Gestão de Negócios (FGV/2005) e doutorado em Administração (UFMG/2016). Atualmente realiza pós-doutorado pelo programa de Engenharia de Produção da Escola de Engenharia de São Carlos (EESC) – Universidade de São Paulo (USP) e atua no grupo ADESP.

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Published

2024-02-05

How to Cite

Cunha, Ícaro G. F. da, & Policarpo, R. V. S. . (2024). Cost management as a pricing tool and aid in decision-making in a service provider. Revista Produção Online, 23(3), 4724 . https://doi.org/10.14488/1676-1901.v23i3.4724