A critical reflection on the content and objectives of Calculus I and II in Production Engineering courses at Federal Institutes
DOI:
https://doi.org/10.14488/1676-1901.v25i3.5292Keywords:
Skills, Abilities, Calculation, Course Pedagogical Project, School subjectAbstract
Given the current market demand for professionals capable of assertively recognizing and solving the problems encountered, it is necessary that they have training aimed at developing skills and abilities. In this way, the work aims to characterize the teaching plans of the school subjects of Calculus I and II, proposed in the Pedagogical Course Projects (PPC) of the Federal Institutes. To this end, the proposed contents and objectives were identified, performing a comparative analysis between what the teaching programs contemplate and what the documents define as necessary to promote the development of skills and competences of a production engineer. Through the use of software Iramuteq, the objectives and contents of Calculus I and II were analyzed, relating to the normative documents and highlighting the main characteristics. The results showed that PPCs are not very specific in defining important information, which represents an obstacle in learning management. It emphasizes the need to pay attention to the contents and objectives proposed in the discipline plan, ensuring that its approach promotes the development of skills and abilities of the production engineer. One should reflect on the contents taught, considering its application in real situations. The objectives, in turn, need to contemplate the contribution to the formation of the student with skills and abilities.
Downloads
References
ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE ENGENHARIA DE PRODUÇÃO (ABEPRO). Engenharia de Produção: Grande área e diretrizes curriculares, 2001. Disponível em: http://www.abepro.org.br/arquivos/websites/1/DiretrCurr2001.pdf. Acesso em: 05 mai. 2024.
BITTENCOURT, H. R.; VIALI, L.; BELTRAME, E. A engenharia de produção no Brasil: um panorama dos cursos de graduação e pós-graduação. Revista de Ensino de Engenharia, v. 29, n. 1, 2010. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/268177257_A_Engenharia_de_Producao_no_Brasil_Um_Panorama_dos_Cursos_de_Graduacao_e_Pos-Graduacao. Acesso em: 07 mai. 2024.
BORCHARDT, M. et al. O perfil do engenheiro de produção: a visão de empresas da região metropolitana de Porto Alegre. Production, v. 19, n. 2, p. 230-248, 2009. Disponível em: https://www.scielo.br/j/prod/a/YX3qyz76wBpSjJt6JhZMZTz/abstract/?lang=pt. Acesso em: 07 mai. 2024.
BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Parecer CNE/CES nº: 1/2019. Distrito Federal: Ministério da Educação, 23 jan. 2019a. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=109871-pces001-19-1&category_slug=marco-2019-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 12 abr. 2024.
BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE/CES 11, de 11 de março de 2002. Institui Diretrizes Curriculares Nacionais do Curso de Graduação em Engenharia. Conselho Nacional de Educação - Câmara de Educação Superior. Brasília, 2002. Disponível em: https://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/CES112002.pdf. Acesso em: 21 abr. 2024.
BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Resolução n° 2, de 24 de abril de 2019. Distrito Federal: Ministério da Educação, 26 abr. 2019b. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=1126 81-rces002-19&category_slug=abril-2019-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 21 abr. 2024.
CAMARGO, B. V.; JUSTO, A. M. IRAMUTEQ: Um Software Gratuito para Análise de Dados Textuais. Temas em Psicologia, v. 21, n. 2, p. 513-518, 2013. Disponível em: https://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?pid=S1413-389X2013000200016&script=sci_abstract. Acesso em: 20 jan. 2024.
CELLARD, A. A análise documental. In: POUPART, J. et al. A pesquisa qualitativa: enfoques epistemológicos e metodológicos. 3 ed. Petrópolis: Vozes, 2012. p.295- 316.
CUNHA, G. D. da. Um panorama atual da Engenharia da Produção no Brasil. Porto Alegre, 2002.
FAÉ, C. S.; RIBEIRO, J. L. D. Um retrato da Engenharia de Produção no Brasil.
Revista Gestão Industrial, v. 1, n. 3, p. 24-33, 2005. Disponível em: https://periodicos.utfpr.edu.br/revistagi/article/view/151. Acesso em: 21 jan. 2024.
FARIA, A. F. de. Informações referentes à adequação curricular dos cursos de Engenharia de Produção. XXIV Encontro Nacional de Engenharia de Produção. Anais [...] Florianópolis, 2004.
FERREIRA, D. T. Profissional da informação: perfil de habilidades demandadas pelo mercado de trabalho. Ciência da Informação, v. 32, p. 42-49, 2003. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ci/a/z4jKRbRzYJLK9JR7QHVVYcL/?format=html&lang=pt. Acesso em 20 jan. 2024.
HÉKIS, H. R. et al. Avaliação e monitoramento dos projetos pedagógicos dos cursos de graduação. 2004. Trabalho apresentado ao IV Colóquio Internacional sobre Gestão Universitária na América do Sul, Florianópolis, 2004. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/25880/browse?locale-attribute=pt_BR. Acesso em 20 jan. 2024.
INSTITUTO FEDERAL DE EDUCAÇÃO, CIÊNCIA E TECNOLOGIA DE MINAS GERAIS. Projeto Pedagógico de Curso. Bacharelado em Engenharia de Produção. Bambuí. 2020. Disponível em: https://www.bambui.ifmg.edu.br/portal/images/PDF/2020/PPC_2020/PPC_B._Engenharia_de_Producao_2020_28maio.pdf. Acesso em: 20 de jan. 2024.
INSTITUTO FEDERAL DE EDUCAÇÃO, CIÊNCIA E TECNOLOGIA DE MINAS GERAIS. Projeto Pedagógico de Curso. Bacharelado em Engenharia de Produção. Congonhas. 2018. Disponível em: https://www.ifmg.edu.br/congonhas/cursos/superior/bacharelado-em-engenharia-de-producao/bacharelado-em-engenharia-de-producao-3. Acesso em: 20 de jan. 2024.
INSTITUTO FEDERAL DE EDUCAÇÃO, CIÊNCIA E TECNOLOGIA DE MINAS GERAIS. Projeto Pedagógico de Curso. Bacharelado em Engenharia de Produção. Governador Valadares. 2015. Disponível em: https://www.ifmg.edu.br/governadorvaladares/cursos/superior/bacharelado-em-engenharia-de-producao/arquivos-para-download/ppc-enp-2015. Acesso em: 20 de jan. 2024.
INSTITUTO FEDERAL DE EDUCAÇÃO, CIÊNCIA E TECNOLOGIA DE SÃO PAULO. Projeto Pedagógico de Curso. Bacharelado em Engenharia de Produção. Boituva. 2021. Disponível em: https://drive.ifsp.edu.br/s/0Ld3yM9Y8EXS6E7?dir=undefined&openfile=18543555. Acesso em: 18 de jan. 2024.
INSTITUTO FEDERAL DE EDUCAÇÃO, CIÊNCIA E TECNOLOGIA DE SÃO PAULO. Projeto Pedagógico de Curso. Bacharelado em Engenharia de Produção. Pirituba. 2023. Disponível em: https://drive.google.com/file/d/1TjqWBaWYIHTO2zYPmDzYRnGAcvKh2cBy/view. Acesso em: 18 de jan. 2024.
INSTITUTO FEDERAL DE EDUCAÇÃO, CIÊNCIA E TECNOLOGIA DE SÃO PAULO. Projeto Pedagógico de Curso. Bacharelado em Engenharia de Produção. Registro. 2022. Disponível em: https://rgt.ifsp.edu.br/portal/arquivos/2022/11/PPC%20ENGENHARIA%20DE%20PRODUCAO%2011-2022-atualiza%C3%A7%C3%A3o.pdf. Acesso em: 18 de jan. 2024.
INSTITUTO FEDERAL DE EDUCAÇÃO, CIÊNCIA E TECNOLOGIA DE SÃO PAULO. Projeto Pedagógico de Curso. Bacharelado em Engenharia de Produção. São Paulo. 2023. Disponível em: https://drive.ifsp.edu.br/s/igMIgbQjd05b3Dv. Acesso em: 18 de jan. 2024.
INSTITUTO FEDERAL DE EDUCAÇÃO, CIÊNCIA E TECNOLOGIA DE SANTA CATARINA. Projeto Pedagógico de Curso. Bacharelado em Engenharia de Produção. Caçador. 2022. Disponível em: https://www.ifsc.edu.br/web/campus-cacador/bacharelado/-/visualizar/engenharia-producao/Campus-Cacador/92/142/8aPCIfGpfLQ3. Acesso em: 18 de jan. 2024.
INSTITUTO FEDERAL DE EDUCAÇÃO, CIÊNCIA E TECNOLOGIA DO ESPÍRITO SANTO. Projeto Pedagógico de Curso. Bacharelado em Engenharia de Produção. Cariacica. 2017. Disponível em: https://cariacica.ifes.edu.br/images/stories/Projetos_dos_cursos/PPC_Engenharia_de_Produ%C3%A7%C3%A3o_2017_Atualizado_2019-2_-_v._22-11-21.pdf. Acesso em: 20 de jan. 2024.
INSTITUTO FEDERAL DE EDUCAÇÃO, CIÊNCIA E TECNOLOGIA DO GOIÁS. Projeto Pedagógico de Curso. Bacharelado em Engenharia de Produção. Senador Canedo. 2021. Disponível em: http://cursos.ifg.edu.br/info/bach/bengp/CP-SEN. Acesso em: 20 de jan. 2024.
INSTITUTO FEDERAL DE EDUCAÇÃO, CIÊNCIA E TECNOLOGIA DO RIO GRANDE DO NORTE. Projeto Pedagógico de Curso. Bacharelado em Engenharia de Produção. São Gonçalo do Amarante. 2021. Disponível em: https://portal.ifrn.edu.br/documents/826/PPC__Engenharia_de_Produ%C3%A7%C3%A3o_2021.pdf. Acesso em: 20 de jan. 2024.
INSTITUTO FEDERAL DE EDUCAÇÃO, CIÊNCIA E TECNOLOGIA DO RIO GRANDE DO SUL. Projeto Pedagógico de Curso. Bacharelado em Engenharia de Produção. Caxias do Sul. 2017. Disponível em: https://ifrs.edu.br/caxias/wp-content/uploads/sites/8/2022/04/PPC-2017-EP.pdf. Acesso em: 18 de jan. 2024.
JÚNIOR, A. F. S.; DA COSTA, R. P. Análise comparativa entre a teoria e prática de ensino em graduação em Engenharia de Produção. Revista Gestão da Produção, Operações e Sistemas, n. 3, p. 169, 2011. Disponível em: https://revista.feb.unesp.br/gepros/article/view/393. Acesso em: 17 de jan. 2024.
LIMA, A. C. As derivadas e a sua aplicação na Análise Marginal de Custos na Economia. Revista Científica Semana Acadêmica, n. 84, v. 1, 2016. Disponível em: https://semanaacademica.org.br/artigo/derivadas-e-sua-aplicacao-na-analise-marginal-de-custos-na-economia. Acesso em: 17 de jan. 2024.
LIMA, E. L. Curso de análise. v. 1; 11 ed. Rio de Janeiro: Associação Instituto Nacional de Matemática Pura e Aplicada, 2004.
MELLO, J. C. C. B. S. de; MELLO, M. H. C. S. de. Integração entre o ensino de cálculo e o de pesquisa operacional. Revista Produção, v. 13, p. 123-129, 2003. Disponível em: https://www.scielo.br/j/prod/a/Jm75y6GfLQxk4YrF3qsBQqD/. Acesso em: 12 de fev. 2024.
MOIMAZ, S. A. S. et al. Análise qualitativa do aleitamento materno com o uso do software Iramuteq. Revista Saúde e Pesquisa, v. 9, n. 3, p. 567-577, 2016. Disponível em: https://periodicos.unicesumar.edu.br/index.php/saudpesq/article/view/5649. Acesso em 12 abr. 2024.
OLTRAMARI, L. C.; CAMARGO B. V. Aids, relações conjugais e confiança: um estudo sobre representações sociais. Psicologia em Estudo. Maringá. 2010. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/pe/v15n2/a06v15n2.pdf. Acesso em: 12 abr. 2024.
PACHECO, E. M. Os Institutos Federais: uma revolução na educação profissional e tecnológica. Natal: IFRN, 2010. Disponível em: https://portal.mec.gov.br/setec/arquivos/pdf/osinstfedera.pdf. Acesso em: 12 abr. 2024.
RAMOS, M. G.; LIMA, V. M. do R.; ROSA, M. P. A. Contribuições do software IRAMUTEQ para a Análise Textual Discursiva. 7º Congresso Ibero-Americano em Investigação Qualitativa, 2018. Disponível em: https://repositorio.pucrs.br/dspace/bitstream/10923/14665/2/Contribuicoes_do_software_IRAMUTEQ_para_a_Analise_Textual_Discursiva.pdf. Acesso em 12 abr. 2024.
SALVIATI, M. E. Manual do Aplicativo Iramuteq: versão 0.7 Alpha 2 e R Versão 3.2.3. Planaltina, 2017. Disponível em: http://www.iramuteq.org/documentation/fichiers/manual-do-aplicativo-iramuteq-par- maria-elisabeth-salviati. Acesso em: 12 abr. 2024.
SANTOS, P. F. dos; SIMON, A. T. Uma avaliação sobre as competências e habilidades do engenheiro de produção no ambiente industrial. Gestão & Produção, v. 25, n. 2, p. 233-250, 2018. Disponível em: https://www.scielo.br/j/gp/a/BPHHBQkxK4RRTGWpzr4ZTNj/. Acesso em: 11 fev. 2024.
SIQUEIRA, É. W. de M. Ensino 3.0: a formação acadêmica em Engenharia de Produção pautada no desenvolvimento de competências. In: MACHADO, M. W. K. Engenharia de produção: what's your plan? Ponta Grossa: Atena Editora, 2019. p. 29–40. Disponível em: https://atenaeditora.com.br/catalogo/post/ensino-30-a-formacao-academica-em-engenharia-de-producao-pautada-no-desenvolvimento-de-competencias. Acesso em: 11 fev. 2024.
STEWART, J. Cálculo. v. 1. Tradução de EZ2 Translate. São Paulo: Cengage Learning, 2013.
STEWART, J. Cálculo. v. 2. Tradução de EZ2 Translate. São Paulo: Cengage Learning, 2013.
VIANNA, E. F. Estudo da estrutura curricular do curso de Engenharia de Produção da Universidade Estadual de Maringá à luz das diretrizes curriculares. Trabalho de Conclusão de Curso - Engenharia de Produção, Centro de Tecnologia da Universidade Estadual de Maringá. Maringá, 2008. Disponível em: http://repositorio.uem.br:8080/jspui/. Acesso em 11 fev. 2024.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista Produção Online

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The Journal reserves the right to make spelling and grammatical changes, aiming to keep a default language, respecting, however, the style of the authors.
The published work is responsibility of the (s) author (s), while the Revista Produção Online is only responsible for the evaluation of the paper. The Revista Produção Online is not responsible for any violations of Law No. 9.610 / 1998, the Copyright Act.
The journal allows the authors to keep the copyright of accepted articles, without restrictions
This work is licensed under a Creative Commons License .
