A critical reflection on the content and objectives of Calculus I and II in Production Engineering courses at Federal Institutes

Authors

  • Cleber Schaefer Barbaresco Instituto Federal de Santa Catarina (IFSC), Florianópolis, SC, Brasil.
  • Suelen Verona Bitencourt Instituto Federal de Santa Catarina (IFSC), Caçador, SC, Brasil.
  • Eric Costa Carvalho Instituto Federal de Santa Catarina (IFSC), Caçador, SC, Brasil. https://orcid.org/0000-0001-9169-6303
  • Juliana Mercedes Rheinheimer Instituto Federal de Santa Catarina (IFSC), Lages, SC, Brasil.

DOI:

https://doi.org/10.14488/1676-1901.v25i3.5292

Keywords:

Skills, Abilities, Calculation, Course Pedagogical Project, School subject

Abstract

Given the current market demand for professionals capable of assertively recognizing and solving the problems encountered, it is necessary that they have training aimed at developing skills and abilities. In this way, the work aims to characterize the teaching plans of the school subjects of Calculus I and II, proposed in the Pedagogical Course Projects (PPC) of the Federal Institutes. To this end, the proposed contents and objectives were identified, performing a comparative analysis between what the teaching programs contemplate and what the documents define as necessary to promote the development of skills and competences of a production engineer. Through the use of software Iramuteq, the objectives and contents of Calculus I and II were analyzed, relating to the normative documents and highlighting the main characteristics. The results showed that PPCs are not very specific in defining important information, which represents an obstacle in learning management. It emphasizes the need to pay attention to the contents and objectives proposed in the discipline plan, ensuring that its approach promotes the development of skills and abilities of the production engineer. One should reflect on the contents taught, considering its application in real situations. The objectives, in turn, need to contemplate the contribution to the formation of the student with skills and abilities.

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Author Biographies

Cleber Schaefer Barbaresco, Instituto Federal de Santa Catarina (IFSC), Florianópolis, SC, Brasil.

Mestre em Educação Científica e Tecnológica pela Universidade Federal de Santa Catarina. Docente de Matemática no Instituto Federal de Santa Catarina - Campus Florianópolis. Integrante do Grupo de Pesquisa de História da Educação Matemática - Santa Catarina.

Suelen Verona Bitencourt, Instituto Federal de Santa Catarina (IFSC), Caçador, SC, Brasil.

Graduada em Engenharia de Produção pelo Instituto Federal de Santa Catarina - Câmpus Caçador. Tem como especialidade a área de Educação em Engenharia.

Eric Costa Carvalho, Instituto Federal de Santa Catarina (IFSC), Caçador, SC, Brasil.

Doutor e Mestre em Engenharia Metalúrgica pela Universidade Federal Fluminense - Câmpus Volta Redonda. Graduado em Engenharia de Produção pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro - Câmpus Resende. Docente e Coordenador do Curso de Engenharia de Produção do Instituto Federal de Santa Catarina – Câmpus Caçador. Tem como especialidade as áreas de Logística, Projeto de Unidade Produtiva, Contabilidade Gerencial e Custos Industriais.

Juliana Mercedes Rheinheimer, Instituto Federal de Santa Catarina (IFSC), Lages, SC, Brasil.

Doutora em Educação na Universidade do Vale do Rio dos Sinos, na linha de pesquisa "Educação, História e Políticas". Mestre em Ensino de Matemática pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul e licenciada em Matemática pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul. Docente de Matemática no Instituto Federal de Santa Catarina - Câmpus Lages. Atua na área de História da Educação e Cultura Escolar, visando o campo da História da Educação Matemática.

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Published

2025-10-24

How to Cite

Barbaresco, C. S., Bitencourt, S. V., Carvalho, E. C., & Rheinheimer, J. M. (2025). A critical reflection on the content and objectives of Calculus I and II in Production Engineering courses at Federal Institutes. Revista Produção Online, 25(3), 5292 . https://doi.org/10.14488/1676-1901.v25i3.5292