Active learning

development of an educational game to understand and apply the standardization tool

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14488/1676-1901.v23i1.4961

Keywords:

Production Engineering, Educational games, Active methodology

Abstract

With the rapid technological and social transformations, educational institutions must adopt active methodologies to meet the needs of students. Among the existing active methodologies is gamification, which in the context of Production Engineering, one of the topics for the application of gamification is Lean Manufacturing. In this regard, this article aims to develop a didactic game that helps students to understand and effectively apply the standardization tool. As for the methodological procedures, first, the topic of the study was identified, after which the dynamics, called: standardization dynamics, were developed. Soon afterward, to test its effectiveness was developed a prototype of the game to be evaluated by the development team. Based on this test, the dynamics were improved and finalized. Subsequently, the game had applied by students of the curricular component "Production Systems II" of the Production Engineering course. The results revealed that the dynamics proved to be promising and innovative, positively impacting students' learning process. As a result, the students demonstrated an improvement in their understanding of standardization concepts and a higher engagement with the content. This approach offers a valuable path to make learning more enjoyable and engaging, preparing the students for the challenges of Production Engineering in the current scenario.

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Author Biographies

Emilene Bicca Santana, Universidade Federal do Pampa (Unipampa), Bagé, RS, Brasil.

Graduanda em Engenharia de Produção pela Universidade Federal do Pampa (UNIPAMPA), com interesse pela área de Engenharia Econômica e Ensino em Engenharia de Produção.

Marcella Macedo Torres, Universidade Federal do Pampa (Unipampa), Bagé, RS, Brasil.

Graduanda de Engenharia de Produção pela Universidade Federal do Pampa (Unipampa) - campus Bagé. Foi bolsista do Programa de Educação Tutorial (PET), no grupo PET Engenharias da Unipampa. Realizou estágio na Companhia de Geração e Transmissão de Energia Elétrica do Sul do Brasil - Eletrobras CGT Eletrosul. Possui experiência em escrita e desenvolvimento de projetos e gestão de ferramentas da Engenharia de Produção, tendo realizado estágio de Gestão e Projetos, na Secretaria Municipal de Cultura e Turismo, no município de Bagé. Além disso, foi membro da Empresa Junior do Curso de Engenharia de Produção da Unipampa- SGPampa Jr.

Emanuel Hernandes Gonçalves, Universidade Federal do Pampa (Unipampa), Bagé, RS, Brasil.

Graduando em Engenharia de Produção, vinculado a instituição de ensino Unipampa Campus Bagé, focado nas áreas de gestão e administração.

Carla Beatriz da Luz Peralta , Universidade Federal do Pampa (Unipampa), Bagé, RS, Brasil.

Possui graduação em Engenharia de Produção pela Universidade Federal do Pampa (2012), mestrado em Engenharia de Produção pela Universidade Federal de Santa Catarina (2014) e doutorado em Engenharia de Produção pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2020). Atualmente é professora da Universidade Federal do Pampa. Tem experiência na área de Engenharia de Produção, com ênfase em Engenharia de Produto e Processos, atuando principalmente nos seguintes temas: Produção Enxuta, Lean Startup, Lean Product, Customer Development, Customer Value, Lean Healthcare,Conjoint Analysis, Choice Experiment, Engenharia de Produto, Metolodologia Ativa, desenvolvimento de jogos para a Engenharia.

Evelise Pereira Ferreira, Universidade Federal do Pampa (Unipampa), Bagé, RS, Brasil.

Professora adjunta do curso de Engenharia de Produção na Universidade Federal do Pampa (Unipampa), realizou seu Doutorado e Mestrado em Engenharia de Produção na Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) e graduação em Engenharia de Produção na Universidade Federal do Pampa. Possui interesse e experiência nas áreas de Ensino em Engenharia de Produção, Sistemas de Produção, Ergonomia e Segurança do Trabalho.

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Published

2023-09-21

How to Cite

Santana, E. B., Torres, M. M., Gonçalves, E. H., Peralta , C. B. da L., & Ferreira, E. P. (2023). Active learning: development of an educational game to understand and apply the standardization tool. Revista Produção Online, 23(1), 4961 . https://doi.org/10.14488/1676-1901.v23i1.4961